Visie

Energie transitie

Een complexe uitdaging waarin expertise en wijsheid nodig is

De energietransitie is volop in gang. Voor de technische invulling is expertise nodig. Voor de complexe interactie tussen partijen en technologieën is wijsheid nodig!

Nederland wil in het jaar 2050 de CO2 emissies met 90 tot 95% reduceren ten opzichte van de emissie in 1990. De energievoorziening dient bovendien betaalbaar en betrouwbaar te zijn voor consumenten en voor bedrijven. Hoe de invulling van het volledig duurzame energieplaatje er in 2050 uit zal zien, is nu nog onbekend.

Wat zeker is, is dat het energielandschap anders moet zijn om die doelstellingen te bereiken. En wat ook zeker is, is dat dit een grote uitdaging is die een constructieve samenwerking tussen verschillende spelers zal vereisen : onder andere energieproducenten, netbeheerders, energieleveranciers, warmtebedrijven, aannemers, ingenieursbureaus, politieke instanties (nationale en lokale) en uiteraard de burgers. Keten breed samenwerken is essentieel. De diensten van leveranciers bij klanten (bijvoorbeeld rondom peak shaving) hebben impact op de belasting van het net van netbeheerders, en de energieopslag capaciteit bij klanten of netbeheerders heeft invloed op het productiepatroon van energieproducten om een paar afhankelijkheden te noemen.

De samenwerking vereist vaak een andere blik op de zaken want elk onderdeel van de keten heeft zijn eigen commerciële en financiële doelstellingen. Rondom de discussie van gas-uit zullen de warmtebedrijven bijvoorbeeld warmte promoten terwijl netbeheerders all-electric promoten.

Alle belangen in lijn brengen om de duurzame doelstellingen te bereiken kost tijd en diplomatie. Coördinatie door een onafhankelijke partij die de hele keten begeleidt is van grote toegevoegde waarde om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Bij de verschillende spelers is het noodzakelijk om de diverse initiatieven rondom de energietransitie met elkaar af te stemmen om geen tegenstrijdige of dubbele acties uit te voeren. De diensten rond laadpalen, de opslagmogelijkheden van elektriciteit en de waterstof opties zijn bijvoorbeeld allemaal kansen om de piekbelasting omlaag te brengen. Het ideale landschap zal niet bestaan uit een technologie, maar uit een complexe infrastructuur waarin verschillende technologieën elkaar aanvullen en vooral met elkaar communiceren. In die zin moeten  de verschillende initiatieven elkaar niet uitsluiten. Netbeheerders zijn vaak bezig met verschillende belangrijke projecten om de energietransitie te faciliteren. De interface tussen de verschillende projecten is echter vaak ingewikkeld om te overzien, en de kunst is te begrijpen hoe elke technologie de andere kan aanvullen. Interactie management dus!

Energie_Transitie.jpg

Digitalisering

Een must voor de energiebedrijven en waterbedrijven

Bedrijven die de weg van digitale transformatie niet bewandelen zullen binnenkort hun competitief voordeel verliezen.

Digitalisatie biedt mogelijkheden om alle processen te steunen : klantencontact, asset optimalisatie, operationele activiteiten en financiële inzichten. Hierdoor ontstaat voor bedrijven meer controle over hun processen en de benodigde verbeteringen daarin. De impact van veranderingen (assets, omgeving) kunnen gesimuleerd worden.

Op basis van betrouwbare (meet-)data kunnen operationele processen real-time geoptimaliseerd worden en kunnen actionable insights datagedreven beslissingen faciliteren.De eerste stap is om relevante (meet) data te collecteren en op te slaan. De frequentie van data (real-time, semi-real time, dagelijks, jaarlijks, bijv.) wordt bepaald door de doelen van de data en zou flexibel moeten zijn. Controle van de datakwaliteit moet geborgd worden zodat de input gevalideerd wordt.

Externe data (omgevingsdata, weer) kunnen de context van trends in meetdata toelichten en zijn dus van enorm belang. Hier moet een slimme keuze gemaakt worden van relevante externe data.

De manier van data combineren (multidimensionale analyse) en van machine learning processen heeft impact op de relevantie van inzichten die geproduceerd worden.

Geschikte geografische weergaven van de resultaten op een vriendelijke en begrijpelijke manier (voor de doelgroep) zijn cruciaal.

En last but not least, de inzichten moeten bij de beslissers goed gecommuniceerd worden zodat concrete acties genomen kunnen worden voor de verbetering van processen en voor scenarioberekeningen.

digitalisering_web.jpg